
Jeg fortæller, fordi verden er af lave. Så helt utroligt meget af lave! Det har den været før, ja, men netop da, når truslen er størst, kommer redningen, og det ender lykkeligt. Sådan er det i fortællinger, og sådan er det i livet – hvis vi stopper med at fortælle den dårlige slutning, dystopien, og øver os på den gode i stedet!
Jeg er en gammel klimaaktivist som har opdaget, at vores fremtid ikke bare afhænger af klimaet men også af, om vi lykkes i at passe på himlens fugle og havets fisk og alt det midtimellem. Men der er ingen løftede pegefingre, hvor jeg færdes, for jeg ved, at jeg selv er en fuldblods del af holdet. Vi, der har svært ved at fatte og rumme truslerne, der kommer imod os. Vi, der elsker børn og børnebørn men ikke tør tænke 7 generationer frem. Det prøver jeg så alligevel i fortællingen om ”Noras Ark”, som sejler ud i år 2300, hvor de globale vande er steget alt for meget. Men det ender godt – på en måde, ingen havde set komme 😊
Jeg har flere ”planetære fortællinger” om kloden og os og de levende væsener, vi er her sammen med. ”Orms store rejse”, der handler om regnormen, som jeg er artsambassadør for. Min yndlingshistorie om en meget lille fugl, som gør en stor forskel, da skoven brænder. Og nogle flere …
Jeg er medlem af Ry Fortællekreds, Fortællere i Østjylland og Fortællere i Danmark. De dygtige fortællere i FiØJ har lært mig meget, og jeg har været på kurser ledet af Svend-Erik Engh og Esther Rützou. Min ilddåb som fortæller var i ’25, da jeg fortalte for 40-45 tilhørere i to timer med bare et par sange til at puste ud indimellem. Men jeg har også været med nogle gange på DOKK1, til Himmelske Dage i Silkeborg og til flere arrangementer med flere fortællere. Jeg har undervisningserfaring og deltager gerne i sammenhænge, hvor fortællingen indgår som én af flere måder til at undersøge og uddybe et tema.
De planetære fortællinger er det, jeg brænder for, og de kan sagtens gå med under andre overskrifter. Hvis de er gode nok, fortællingerne.
”Planetær fortælling” kommer af de planetære grænser, som forskere verden over arbejder med for at undersøge, hvordan Jordens bæreevne har det. Dårligt, desværre! Hvis Jorden var en patient, ville det være en patient i kritisk tilstand. Hvorfra skal hjælpen komme?
Fra os, og de fortællinger vi fortæller os selv og hinanden 😊
Kontakt: annegrethejorgensen@gmail.com; tlf.: 3013 9691

